18 Δεκεμβρίου 2014

Οδηγός Επιβίωσης: Αλκοόλ και Εορταστική Περίοδος

Ο ερχομός της εορταστικής περιόδου συνήθως σηματοδοτεί την αύξηση των κοινωνικών εκδηλώσεων, δεξιώσεων και των πάρτυ. Η μία πρόποση διαδέχεται την άλλη, και το αλκοόλ -περισσότερο από κάθε άλλη εποχή του χρόνου- είναι ευκολότερα διαθέσιμο σε άφθονες ποσότητες για όλους. 

Μέσα σε αυτό το κλίμα γενικότερης ευδιαθεσίας και χαλάρωσης δεν είναι σπάνιο πολλοί να επιδίδονται σε πιο παρορμητικές και ριψοκίνδυνες συμπεριφορές σχετιζόμενες με την κατανάλωση αλκοόλ.


Αλκοολικά... Ατυχήματα
Δυστυχώς, κάποιες εορταστικές προβλέψεις είναι εξαιρετικά... προβλέψιμες. Η περίοδος των εορτών αυξάνει τις πιθανότητες θνησιμότητας σε σχετιζόμενα με το αλκοόλ ατυχήματα απ΄ ότι οποιαδήποτε άλλη περίοδος του χρόνου. 

Στατιστικές μελέτες καταδεικνύουν ότι τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά, διπλασιάζεται ή και τριπλασιάζεται ο αριθμός των ανθρώπων που χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα, συγκριτικά με αντίστοιχες περιόδους κατά την υπόλοιπη διάρκεια του έτους. Εξ΄αυτών, 40% είχαν καταναλώσει αλκοόλ, εν αντιθέσει με ένα ποσοστό 28% για όλη την υπόλοιπη διάρκεια του Δεκέμβρη.

Το να βλέπεις μια οικογένεια να υφίσταται την απώλεια ενός μέλους της εξαιτίας μιας τραγωδίας σχετιζόμενης με το αλκοόλ, είναι μια εξαιρετικά σπαραχτική σκηνή, που υπενθυμίζει πόσο εύκολα μπορεί να μετατραπεί μια ευτυχισμένη εορταστική ατμόσφαιρα σε εφιάλτη. 

Η οδήγηση υπό την επήρρεια αλκοόλ αποφεύγεται 100 τοις εκατό. Είναι χρέος και ευθύνη όλων μας, αυτές τις μέρες να αποτρέψουμε τέτοιου είδους τραγωδίες. 

Οι σχετιζόμενοι με το αλκοόλ τραυματισμοί της εορταστικής περιόδου δεν προξενούνται αποκλειστικά από τροχαία ατυχήματα, όπως εικάζουν πολλοί. Το αλκοόλ επηρεάζει τη λήψη αποφάσεων, τον οπτικο-χωρικό συντονισμό, την ταχύτητα αντίδρασης, κ.ο.κ. Επομένως, σοβαροί τραυματισμοί μπορούν να προκληθούν και από τη χρήση ηλεκτρικών εργαλείων, την εγκατάσταση ηλεκτρικών συσκευών και ειδών εορταστικού στολισμού, το σκαρφάλωμα σε σκάλες για το στολισμό της στέγης του σπιτιού ή της κορυφής του Χριστουγεννιάτικου δέντρου, κ.ο.κ. 

Μακροπρόθεσμα, η κατάχρηση αλκοόλ μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση ή ακόμα και να προκαλέσει βλάβη στην καρδιά. Τα άτομα που πάσχουν από καρδειοαγγειακά νοσήματα μπορούν να υποβάλλουν τον οργανισμό τους σε μεγάλη πίεση εάν πιούν ή φάνε υπερβολικά κατά τη γιορτινή περίοδο. Μάλιστα, κάποιοι άνθρωποι μπορούν να προκαλέσουν στους εαυτούς τους το "σύνδρομο της εορταστικής καρδιάς" (“holiday heart syndrome”). Πρόκειται για μία κατάσταση κατά την οποία προκαλούνται καρδιακές αρρυθμίες εξαιτίας -κυρίως- της υπερβολικής κατανάλωσης αλκοόλ από υγιή, κατά τα άλλα, άτομα. 


ΑΠΟΛΑΥΣΕ ΤΗ ΓΙΟΡΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ ΜΕ ΑΣΦΑΛΕΙΑ

Προστάτευσε τη Νηφαλιότητά σου

1. Προτού Πας στη Δεξίωση
  • Προαποφάσισε πόσο αλκοόλ θα καταναλώσεις. Τήρησε την απόφασή σου. 
  • Πρόσφερε ένα μη-αλκοολούχο δώρο στον οικοδεσπότη. Αντί για το καθιερωμένο μπουκάλι κρασί, πρόσφερε μία ποικιλία πολυτελών τσαγιών, ζεστής σοκολάτας, μείγματα καφέ, ή μη-αλκοολούχα κοκτέηλ. Με αυτόν τον τρόπο θα ξέρεις ότι θα υπάρχουν στη διάθεσή σου μη-αλκοολούχες επιλογές.   
  • Προγραμμάτισε πώς θα επιστρέψεις σπίτι. Φρόντισε να έχεις εναλλακτικές σε περίπτωση που εσύ ή/και ο εντεταλμένος οδηγός πιείτε παραπάνω από όσο υπολόγιζες.  
  • Κράτα αρκετά χρήματα για την περίπτωση που χρειαστείς ταξί ή μια διανυκτέρευση σε κοντινό ξενοδοχείο.
 2. Κατά τη διάρκεια της Δεξίωσης
  • Πιές με ρέγουλα. Ενημερώσου για τη βασική μονάδα μέτρησης αλκοόλ και περιορίσου σε μία μονάδα ανά ώρα.
  • Αραίωσε τα διαστήματα μεταξύ της κατανάλωσης ποτών: (α) φρόντισε κάθε δεύτερο ποτό που πίνεις να είναι μη-αλκοολούχο, (β) κάνε διαλείμματα ενδιάμεσα καταναλώνοντας νερό, χυμούς, ή μη-αλκοολούχα κοκτέηλ. 
  • Μην πίνεις βιαστικά. 
  • Αξιοποίησε τη μοντέρνα τεχνολογία. Εγκατάστησε εφαρμογές στο κινητό σου τηλέφωνο ώστε να έχεις άμεση έμπνευση αποτροπής από το αλκοόλ τη στιγμή που τη χρειάζεσαι. Η μοντέρνα τεχνολογία καθιστά κάτι τέτοιο ιδιαίτερα εύκολο (μέσω android ή iPhone), και υπάρχει πλήθος εφαρμογών από τις οποίες μπορείς να επιλέξεις. 
  • Απόρριψε τις πιέσεις για κεράσματα. Αν κρίνεις ότι έχεις ήδη αγγίξει το προσωπικό σου όριο κατανάλωσης, αρνήσου ευγενικά. Κάποια μέλη της οικογένειάς σου, φίλοι, ή άλλοι καλεσμένοι μπορεί να γίνουν πολύ επίμονοι στην προσπάθειά τους να σε πείσουν να συνεχίσεις να πίνεις, ιδιαίτερα εάν έχουν πιεί και οι ίδιο αρκετά. Προσχεδίασε κάποια απάντηση υπεκφυγής όπως "Αύριο δουλεύω νωρίς", "Έχω προγραμματίσει προπόνηση για αύριο", κ.ό.κ. 
  • Δε χρειάζεται να εξηγείς. Αρκετοί θα ζητήσουν να μάθουν γιατί δεν πίνεις. Βοηθά το να έχεις έτοιμη μία απάντηση. Δεν έχεις καμία υποχρέωση να αφηγηθείς την προσωπική σου ιστορία σε κανέναν. Απλά πες: "Δεν πίνω αλκοόλ" και αρνήσου, κατόπιν, να προβείς σε λεπτομερότερη συζήτηση. 
  • Απευθύνσου σε έναν σύμβουλο/ψυχοθεραπευτή εάν δυσκολευτείς να συμμορφωθείς με το όριο κατανάλωσης που είχες αποφασίσει να τηρήσεις, ώστε να διερευνήσετε από κοινού τη σχέση που έχεις με το αλκοόλ. 
  • Αποχώρησε αμέσως αν έχεις ιστορικό κατάχρησης και αρχίσεις να φιλοξενείς ιδέες υποτροπής. Φρόντισε να προβείς σε άμεσα βήματα ώστε να προστατεύσεις την νηφαλιότητά σου. Αυτό θα μπορούσε λ.χ. να συμπεριλαμβάνει το να επικοινωνήσεις τον ψυχοθεραπευτή σου, ή να παραβρεθείς σε ομάδα στήριξης (π.χ. Ανώνυμοι Αλκοολικοί). .
  • Μην οδηγήσεις εάν έχεις πιει. Μην ξεχνάς ότι μεθυσμένος είσαι επικίνδυνος όχι μόνο για τον εαυτό σου, αλλά και για όλους τους άλλους πάνω στην άσφαλτο.  
  • Ξέχνα τις "γρήγορες θεραπείες". Δεν υπάρχουν. Είναι μύθος ότι ο καφές ή ένα κρύο ντους εξαλείφουν το αλκοόλ από το αίμα. Ναι μεν μειώνουν τη ληθαργικότητα, αλλά δεν επαναφέρουν τις δεξιότητες λήψης αποφάσεων ή συντονισμού. Το σώμα χρειάζεται χρόνο για να μεταβολίσει το αλκοόλ και να επιστρέψει στη φυσιολογικότητά του. 
  • Αναζήτησε τον εντεταλμένο οδηγό. Μην ξεχνάς ότι ο εντεταλμένος οδηγός πρέπει να είναι εκείνος που δεν έχει πιει καθόλου, όχι εκείνος που έχει πιεί το λιγότερο αλκοόλ.
  • Προγραμμάτισε να φύγεις νωρίς. Όσο πλησιάζει το τέλος της δεξίωσης, τόσο αυξάνεται και η κατανάλωση αλκοόλ από τους εναπομείναντες παραβρισκόμενους. Οπότε, φύγε νωρίς. Ούτε οι μεθυσμένοι είναι διασκεδαστικοί για τους νηφάλιους, ούτε το αντίστροφο, οπότε δε θα χάσεις και πολλά. Προγραμματίζοντας από πριν να κάνεις κάτι άλλο μετά από ένα πάρτυ ή μια δεξίωση μπορείς να σε αποτρέψεις από το να πιείς παραπάνω από όσο πρέπει και θα σε βοηθήσει να περιορίσεις την προσωπική σου κατανάλωση αλκοόλ. (λ.χ. αγόρασε εισητήρια για το σινεμά ή για μια βραδινή παράσταση, ώστε να αποφύγεις να μπεις στον πειρασμό να πιείς παραπάνω). 
Προστάτευσε τη Νηφαλιότητα των Καλεσμένων σου
Εάν είσαι ο οικοδεσπότης ενός πάρτυ ή μιας δεξίωσης όπου θα σερβίρεται αλκοόλ, τα ακόλουθα βήματα θα σε βοηθήσουν διασφαλίσεις την άνεση των καλεσμένων σου, και το αλκοόλ να μη γίνει αιτία προβλημάτων:
  • Ποτέ μην πιέζεις κάποιον να πιεί.
  • Μερίμνησε για τη διαθεσιμότητα εναλλακτικών, μη-αλκοολούχων ποτών και ροφημάτων.
  • Φρόντισε να υπάρχει αρκετό φαγητό για τους καλεσμένους σου.
  • Σταμάτησε να σερβίρεις αλκοόλ τουλάχιστον μία ώρα πριν από τη λήξη της δεξίωσης.
  • Απότρεψε τους μεθυσμένους καλεσμένους από το να πιούν παραπάνω (προσφέροντάς τους εναλλακτικά, μη-αλκοολούχα ροφήματα)
  • Μην αφήσεις κανέναν καλεσμένο να οδηγήσει σπίτι μεθυσμένος.

Δώσε Σωστά Πρότυπα στα Παιδιά

Η εορταστική περίοδος προσφέρει μία εξαιρετική ευκαιρία για τους γονείς να υποδείξουν το ρόλο που θα πρέπει να έχει το αλκοόλ στις εορταστικές εκδηλώσεις. Τα παιδιά είναι στενοί παρατηρητές της συμπεριφοράς των ενηλίκων. Επηρεάζονται εντονότερα από ενέργειες παρά από λόγια. Με το δικό σου πρότυπο, μπορείς να περάσεις το μήνυμα ότι το αλκοόλ δε χρειάζεται να είναι το βασικό συστατικό καλοπέρασης σε γιορτινές περιστάσεις

Εάν σε προβληματίζει η σχέση που έχεις εσύ ή κάποιος άνθρωπος που νοιάζεσαι με το αλκοόλ, απευθύνσου σε ειδικό για να εξιχνιάσεις τί συμβαίνει και να αναζητήσεις βοήθεια.

Οι ημέρες γιορτινής διασκέδασης θα διατηρηθούν ως οδηγός ζωής στη μνήμη των παιδιών σου.. Φρόντισε, λοιπόν, να τους χαρίσεις ασφαλείς και όμορφες γιορτινές αναμνήσεις προφυλάσσοντας  τον εαυτό σου, τους καλεσμένους σου, και τα ίδια τα παιδιά σου, από τις συνέπειες της κατάχρησης του αλκοόλ.

Ευχές για Ασφαλείς Γιορτές!

Άννα Πολεμικού, Ph.D.
Νευροψυχολόγος - Ψυχοθεραπεύτρια
(προσωποκεντρικης προσέγγισης)


πληροφορίες/επικοινωνία: 
 
  6937804644 / 21 3030 1465